compare_arrows0

Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów

  • person Grx
  • |
  • date_range Dodany dnia: 2021-09-07
  • |
  • remove_red_eyeWyświetleń: 1068
  • |
  • format_list_bulletedKategorie:
  • Wydarzenie
  • |
  • star_border star_border star_border star_border star_border
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Gondola Zeppelina NT, lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Cumujący sterowiec na lotnisku Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Iskra i aerostat, lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Zeppelin NT, na lotnisku Muchowiec w Katowicach
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
LPR, Iskra, Zeppelin NT i wóz techniczny w kadrze, lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Zacumowany sterowiec Zeppelin NT, lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Trasa sterowca Zeppelin NT: Katowice Muchowiec - Częstochowa - Katowice Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Powrót Zeppelina NT z Częstochowy na lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Sterowiec Zeppelin NT nad osiedlem im. I. Paderewskiego w Katowicach
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Zeppelin NT nad osiedlem im. I. Paderewskiego w Katowicach
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Przelot sterowca Zeppelin NT nad Katowicami
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Zeppelin NT w chmurach nad Katowicami
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Sterowiec Zeppelin NT nad Katowicami
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Powrót Zeppelina NT na lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Żurawie i kołowanie sterowca do pasa startowego
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Sterowiec Zeppelin NT w drodze na macierzyste lotnisko, Katowice Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Żuraw i sterowiec Zeppelin NT
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Podejście do lądowania Zeppelina NT na lotnisku w Katowicach-Muchowcu
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów
Zeppelin w chmurach wracający na lotnisko Katowice-Muchowiec
Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów Podniebne Olbrzymy: Od marzeń o locie do współczesnych Zeppelinów

Marzenia o lataniu towarzyszyły ludziom od zarania dziejów. Od mitycznych awiatorów, Dedala i Ikara, którzy do rąk przyklejali pióra, by uciec z wyspy Krety, po największego inżyniera renesansu, Leonarda da Vinci. Da Vinci przez wiele lat studiował budowę ptaków i nietoperzy, by w 1496 roku przetestować swoją pierwszą maszynę latającą, próbując urzeczywistnić odwieczne ludzkie pragnienie.

Prawdziwym przełomem w podboju przestworzy, choć inną drogą niż samoloty, były sterowce. Pierwszy z nich wzbił się w powietrze w 1852 roku. Był to balon napędzany silnikiem parowym. Musiały minąć 32 lata, by śmigło napędzał silnik elektryczny. Wewnątrz tych statków powietrznych znajdują się komory wypełniane gazem lżejszym od powietrza, najczęściej wodorem lub helem. Aerostaty te często nazywamy Zeppelinami, na cześć wielkiego niemieckiego inżyniera Ferdinanda von Zeppelina. To właśnie On, jego wiedza i zaangażowanie, przekształciły marzenia o lataniu w rzeczywiste wznoszenie się w przestworza. Nazwa tych cudów inżynierii nie wzięła się znikąd, to dzięki zastosowaniu steru można nimi manewrować. W służbie cywilnej, w gondoli zawieszonej pod balonem, oprócz kabin pasażerskich znajdowały się często pokłady spacerowe, kuchnia, bar, czytelnia, a nawet palarnia. Niestety, wybuch pierwszej wojny światowej zmienił te podniebne cuda w latające fortece. Zamiast pozwalać ludziom na transatlantyczne podróże czy służyć kartografom, zostały przebudowane w podniebne lotniskowce i wykorzystywano je do rozrzucania ulotek propagandowych.

Upadek i odrodzenie ery sterowców
Rok 1937 tragicznie zakończył erę tych niezwykłych maszyn. Katastrofa Hindenburga, który w mniej niż 60 sekund zniknął w płomieniach, zabierając ze sobą 36 osób, na długo zahamowała rozwój sterowców. Głównymi przyczynami upadku ich popularności były wysokie koszty operacyjne, wrażliwość na zmienne warunki pogodowe, ale przede wszystkim ryzyko pożaru związane z użyciem łatwopalnego wodoru, który był znacznie tańszy niż bezpieczny, lecz rzadki hel.

A może to nie jest ich koniec? Czy znów powrócą nad nasze dachy i będą cieszyć nasze oczy? Współczesność pokazuje, że tak!

Nowoczesne zastosowania i przyszłość gigantów powietrza
Dzięki nowym technologiom i naciskowi na ekologię, sterowce przeżywają swój renesans, oferując unikalne możliwości, których nie zapewniają tradycyjne samoloty. Współczesne sterowce znajdują zastosowanie w transporcie towarów do trudno dostępnych miejsc, gdzie tradycyjne drogi transportu są utrudnione – sterowce o dużej ładowności mogą przewozić gabarytowe ładunki, takie jak elementy turbin wiatrowych, drewno, sprzęt budowlany czy pomoc humanitarną. Mają także zastosowania ekologiczne i niskoemisyjne, dzięki napędom elektrycznym, hybrydowym, a nawet zasilanym ogniwami paliwowymi (wodór), co ma potencjał do znaczącej redukcji emisji w transporcie powietrznym. Stabilne i długotrwałe loty sterowców ułatwiają monitoring środowiska i obserwację, umożliwiając precyzyjne zbieranie danych geologicznych czy środowiskowych na dużych obszarach. Ze względu na dużą powierzchnię i widoczność, sterowce wciąż są efektywnie wykorzystywane w reklamie, stając się mobilnymi bilbordami na niebie. Nowoczesne sterowce są również planowane do użytku w systemach wczesnego ostrzegania i długoterminowej obserwacji w zastosowaniach wojskowych i obronnych.

Zeppelin nad Bielskiem: Powrót legendy w 2021 roku
Współczesna era sterowców to nie tylko plany i projekty, ale i rzeczywistość, której świadkiem stałem się osobiście. 14 września 2021 roku nad Bielskiem i Czechowicami-Dziedzicami przelatywał jeden z zaledwie sześciu egzemplarzy na świecie: Zeppelin New Technology. Przy swojej ogromnej wielkości (mierzy sobie 75 metrów), jego prędkość przelotowa to 100 km/h. Miałem olbrzymią przyjemność obserwować go dwukrotnie. Najpierw jego start i lądowanie na lotnisku Katowice Muchowiec, skąd rozpoczynał swój rejs. A na drugi dzień, podziwiałem jego przelot nad Bielskiem, obserwując go z Kóz. To było niesamowite doświadczenie, uwiecznić ten podniebny spektakl na tle znajomych krajobrazów Beskidów, co doskonale wpisuje się w moją pasję fotografowania wydarzeń i wyjątkowych momentów w regionie.

Airlander 10: Hybrydowy gigant innowacji
Jednym z najbardziej obiecujących projektów współczesnej ery sterowców jest Airlander 10, często nazywany największym sterowcem na świecie. Ta hybrydowa konstrukcja, łącząca cechy sterowca i statku powietrznego cięższego niż powietrze, mierzy około 92 metry długości, 43,5 metra szerokości i 26 metrów wysokości. Wypełniona bezpiecznym helem, który zapewnia jej siłę nośną, jest napędzana czterema silnikami o mocy około 325-350 koni mechanicznych każdy, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną do około 148 km/h. Airlander 10 może latać autonomicznie nawet przez 5 dni na wysokości do około 4880 metrów i przewozić ładunki o wadze do 10 ton. Kabina, obecnie przystosowana dla kilku osób, docelowo ma być powiększana. Maszyna ta wyróżnia się niskim zużyciem paliwa (kilkakrotnie mniejszym niż tradycyjne samoloty), dużą efektywnością ekologiczną, a także możliwością operowania w szerokim zakresie warunków pogodowych oraz startu i lądowania na niemal każdej płaskiej powierzchni, w tym na wodzie. Planuje się rozwój wersji w pełni elektrycznej, zasilanej ogniwami paliwowymi na ciekły wodór, co podkreśla jej przyszłościowy charakter. Airlander 10 to projekt firmy Hybrid Air Vehicles, który od początku lat 2010. wzbudza duże zainteresowanie jako potencjalny rewolucjonista w dziedzinie ekologicznego transportu ciężkich ładunków, monitoringu, turystyki i innych zastosowań.

book Powiązane artykuły:

16. Międzynarodowy Piknik Lotniczy w Bielsku-Białej: Podniebne spektakle nad Beskidami

Za nami 16. Międzynarodowy Piknik Lotniczy w Bielsku-Białej, wyjątkowa edycja pod każdym względem. Tego roku aura wreszcie dopisała, a nad malowniczymi Beskidami rozegrał się prawdziwy podniebny spektakl. Tysiące widzów mogło z bliska podziwiać imponujące maszyny, poroz...

  • personGrx
  • |
  • date_range2020-07-17
  • |
  • remove_red_eyeWyświetleń: 1068

Zaćmienie Słońca: Kosmiczny taniec trzech ciał

Zaćmienie Słońca to naprawdę niezwykłe zjawisko astronomiczne. Możemy je obserwować, gdy Ziemia, Księżyc i Słońce znajdą się w jednej linii. Wtedy nasz naturalny satelita blokuje promienie słoneczne w taki sposób, że nie docierają one bezpośrednio do powierzchni Ziemi. ...

  • personGrx
  • |
  • date_range2023-09-02
  • |
  • remove_red_eyeWyświetleń: 1068

Beskid Śląski: Tajemnicze Ruiny Schroniska „Magura – Kąpielisko”

  • format_list_bulletedKategorie:
  • Turystyka

Na północno-wschodnim zboczu Magury, zaledwie kilkadziesiąt minut spacerem od tętniącego życiem schroniska na Klimczoku, kryją się ruiny miejsca, które niegdyś było oazą spokoju i wypoczynku. Mowa o schronisku „Magura – Kąpielisko”, którego tajemnicze mury skrywają fasc...

  • personGrx
  • |
  • date_range2024-07-26
  • |
  • remove_red_eyeWyświetleń: 1068

Rozpocznij dyskusję...

mode_edit
mode_edit
rate_review

Napisz pierwszą recenzję lub oceń artykuł...

mode_edit
mode_edit

Oceń artykuł:

Kliknij gwiazdkę:
star_border star_border star_border star_border star_border

Wpisz swoją recenzję:

rate_review